pátek 31. července 2020

Blumenfeldovo pravidlo

Často se stává, že hráč propočítává komplikovanou pozici, ale přehlédne něco elementárního na prvním tahu. Abychom se vyhnuli velkým chybám, sovětský mistr Blumenfeld měl toto doporučení:

Když ukončíte propočítávání, zapište si tah, který jste rozhodli hrát na partiář. Potom zkontrolujte pozici krátce očima začátečníka. Ptejte se jestli jste nepřehlédli mat, nebo nechali figuru či pěšce volně stát. Když se přesvědčíte že není okamžitá katastrofa, pak byste měli učinit plánovaný tah.

Bohužel se změnou pravidel je zakázáno dělat si poznámky a psát tah před jeho vykonáním. Tento zákaz je zřejmě motivován znemožněním nápovědy od trenéra, který by mohl kývnutím potvrdit nebo odradit svěřence od plánovaného tahu.

Proto se doporučuje před tahem zavřít oči, obejít šachovnici a podívat se na pozici z pohledu soupeře, a představit si jak plánovaný tah vypadá.

Někdy je člověk nevysvětlitelně slepý k elementárním tahům. Asi jako v přísloví že pro samé stromy nevidí les.

Nemusím pro příklad chodit daleko. Nedávno jsem si řešil sérii úloh a šlo mi to celkem dobře. Byl jsem už ve stavu, kdy mě to přestávalo bavit, což byl jistý příznak únavy, ale vzal jsem si ještě jednu úlohu.

Bílý na tahu vyhraje.

Okamžitě mě napadl tah Dxd6, Kxd6 Sf4+ a odběr černé dámy na b1. Bílý má kvalitu a věž by měla proti střelci a tolika pěšcům zvítězit. Pak zahlodal červík pochybnosti, jestli je ta kvalita dost k výhře. Napadl mě další tah Vh7+ a začal jsem řešit, jestli král uteče před matovým útokem. Počítal jsem asi 6 tahů dopředu a odhadl, že krále po úniku přes c6 na d5 zmatím. Varianta se mi tak líbila, že jsem si vůbec nevšiml, že pole h7 je kryto dámou z b1. Slepota přímo ukázková. A možné příčiny? 1. taktická únava 2. přílišné zaujetí ideou pronásledování krále. 3. Dlouhé tahy dozadu se často přehlížejí, protože hráč je naprogramován na útok dopředu a tak, aby si dával hlavně pozor na útočné tahy soupeře směrem ke svému králi.

Jsou 4 nejčastější příčiny hrubých chyb (plundrů):

1. Nevěnování dostatečné pozornosti soupeřovým hrozbám. Často mohou být hrozby nezkušenému hráči dosud neznámé.

2. Neuvědomění si důležité role figury, která táhne. Po tahu tuto roli přestává plnit a umožní tak soupeřovi taktiku.

3. Nevnímání celé šachovnice a přilišná vizuální koncentrace na omezený úsek bojiště.

4. Zanedbání bezpečnosti vlastního krále.

Příčina mé výšeuvedené "slepoty" by se dala přisoudit asi k bodu 3.

Je zajímavé, že občas slepota potká i hráče z absolutní světové špičky, dokonce mistry světa. Nedávná dvojitá chyba v zápase Carlsen - Anand je toho příkladem, kdy Anand nevyužil velké chyby a rychle odpověděl v duchu svého předchozího plánu. Carlsen si svou obrovskou chybu uvědomil ihned po položení figury.

Benjamin Blumenfeld byl ruský šachista, teoretik, podle kterého se jmenuje Blumenfeldův gambit a v jedné ruské knížce jsem našel další verzi Blumenfeldova pravidla: Když zjistíš že jsi během první části partie přehlédl nějaký triviální tah soupeře, skryj hrdost a nabídni soupeři co nejdřív remis.

Žádné komentáře:

Okomentovat