pátek 31. července 2020

Učme se od Slováků

Sleduji aktivity slovenských trenérů a jejich šachové školy. Nedávno vyšel rozhovor s nadějným (dokonce nejmladším 19-letým velmistrem) Christopherem Repkou. Koho zajímají jeho názory a zkušenosti, metody jak se zlepšoval z 1000 na 2520 během 9 let, stojí za to si ho poslechnout.

Repka sedí vlevo

Stručný obsah toho, co mě v rozhovoru zaujalo.

Metoda tréninku:

Taktika:

Na stránce Tactics řešil úlohy od 10 let. Za vyřešenou +1 za chybu -1 a dal si cíl za den mít celkový součet být +10, jinak nepřestal s řešením (rozdíl v čase 10 min a 5 hodin). Mimo jiné hrál proti počítači.

Další metody přípravy:

Zahájení a jeho teorii nestudoval, jen obecné zásady. Po každé partii, za dobré paměti, si okomentoval kritické tahy a také pocity při hře (z čeho měl obavy, jak cítil pozici atd.). Potom analyzoval partii pomocí motoru a znovu okomentoval svoje komentáře a napsal si důvody proč si myslí, že se jeho hodnocení lišila od motoru. S růstem síly si svoje chyby rozebral rychleji a často již cestou domů a rychleji. Doma se podíval na kritické momenty motorem.

Koncovky se učil od trenéra, který mu vysvětlil nejčastější a nejdůležitější koncovky. Do ratingu 2400 se příliš nezabýval teorií zahájení, měl omezený repertoár a často měl ze zahájení podezřelé pozice. To ho však během partie motivovalo k většímu úsilí v propočtu a hledání praktických šancí.

Trénoval s několika velmistry (Cvitan Ognjev, Michalík, Markoš) asi 14 dní 10 hodin denně. Je to lepší metoda než dlouhodobá příprava s jedním trenérem. Na zahájení taktické úlohy na rozcvičku. Od každého získal něco jiného, to, co měl ten velmistr nejradši a v čem byl nejlepší.

Krizová situace:

Kolem 2400 narazil na svůj strop, nezlepšoval se, chtěl dělat něco jiného, frustrující situace. Získal novou energii, věřil si a zlepšil psychické, pozitivní naladění, po maturitě dostal novou chuť do přípravy a hry. Důležité je vydržet i v období, kdy se nedaří.

Důležité momenty v kariéře:

V 11 letech ME, mistr Slovenska, Open Krakow 2017.



Žádné komentáře:

Okomentovat