čtvrtek 5. ledna 2012

A ještě jednou Pachman a Fischer...

V již připomínané knize v předchozím článku vzpomíná Pachman na zážitek s tehdy 15-ti letým Bobby Fischerem. Poprvé se potkali v Mar del Plata na turnaji. Bobby mu krátce po startu turnaje plný optimismu řekl: "Mám zítra s vámi bílé a vytřu s vámi podlahu." "Zeptal jsem se ho, jestli by mi dovolil abych se trochu bránil a on odpověděl velkoryse: Můžete, alespoň to bude zajímavější. Ale já byl tenkrát v dobré formě a nejdříve jsem se bránil a potom přešel k protiútoku. Při odkládání partie měl Bobby figuru méně, ale doufal v remízu a když musel vzdát, smetl figury a utekl ze sálu." Strávili jsme spolu čtrnáct dní po turnaji ve stejném hotelu v Buenos Aires a stali se přátelé. Začali jsme spolu pracovat na další turnaj v Santiagu. Jeden den jsem ukázal Bobbymu mou tajnou zbraň - novou variantu, kterou jsem plánoval použít černými v Sicilské obraně. Objevil jsem zajímavou myšlenku s obětí figur. Vypadalo to dobře a Bobby to chválil. V soukromí však našel v analýze díru; Bílý měl poslední překvapení a vedlo přímo k matu. Bobby si tento objev nechal pro sebe, a zaznamenal si do zápisníku : Hrát proti Pachmanovi! V Santiagu však si vylosoval černé, a tak tuto zbraň nemohl použít. Oba jsme vedli v turnaji, a v partii se mnou obětoval figuru, a hned věž. Mat se zdál neodvratný, ale potom jsem králem unikl na druhou stranu šachovnice do bezpečí. Bobby smetl figury a utekl aniž podepsal kapitulaci.



V dalším kole jsem hrál se Sanchezem z Columbie. Hrál každou partii tvrdě na remízu a nebylo lehké ho porazit. Proto jsem byl udiven, když jsem se s ním dostal do Sicilské obrany, a přímo do varianty, kterou jsem si připravil jako tajnou zbaň! Přirozeně jsem ji začal používat, potom přišlo překvapení a dostal jsem mat. (poznámka: Ve skutečnosti nedostal mat, ale spadl pod silný útok a partie skončila v koncovce)
Soupeř se náhle ukázal jako brilantní útočník - a Bobby za mnou vybuchl:  "Sanchez vás neporazil. To já jsem vyvrátil tuto variantu! On jenom hrál tak jak jsem mu ukázal. To je moc prima!"
Zvládl jsem se kontrolovat a pogratuloval Sanchezovi a také Bobbymu. Beze stopy výčitek jsem se ptal Bobbyho, jestli ho nenapadlo mě o svém objevu říci. Smál se: "Proč bych měl?  CHtěl jsem vás porazit."
Byla to pravděpodobně tato partie:
[Event "Santiago"] [Site "Santiago de Chile"] [Date "1959.??.??"] [Round "9"] [White "Sanchez, Luis"] [Black "Pachman, Ludek"] [Result "1-0"] [WhiteElo "2414"] [BlackElo "2567"] [ECO "B88"] [EventDate "1959.??.??"] 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 a6 6. Bc4 e6 7. O-O Nc6 8. Bb3 Be7 9. Be3 O-O 10. f4 Qc7 11. Qf3 Bd7 12. f5 e5 13. Nxc6 Bxc6 14. g4 h6 15. h4 Nh7 16. g5 hxg5 17. hxg5 Bxg5 18. Bxg5 Nxg5 19. Qg4 Qe7 $4 20. Rf2 Nh7 21. Rg2 Qf6 22. Rd1 Rfd8 23. Rd3 d5 24. exd5 Bd7 25. Ne4 Qh6 26. d6 Qc1+ 27. Rd1 Qh6 28. Qg6 Kh8 29. Bxf7 Bc6 30. Rh2 Bxe4 31. Rxh6 gxh6 32. d7 Rf8 33. Be6 Rad8 34. Rd2 Bxf5 35. Bxf5 Rg8 36. Rg2 Rxg6 37. Rxg6 Nf8 38. Rxh6+ Kg8 39. Rb6 Kf7 40. Rxb7 Ne6 41. Bxe6+ 1-0

Žádné komentáře:

Okomentovat