sobota 25. prosince 2010

Jaké jsou příčiny chyb v propočtu kombinací?

Většinu taktických úloh si dokážu vyřešit, ale občas (asi 15%) narazím na pozici, která mi dělá nevysvětlitelné problémy. Přemýšlím, čím to je a zatím jsem dospěl k závěru, že to je nedostatek v paměti uložených vzorců figurových konstelací a jejich významu. Také to může být špatnými návyky v procesu myšlení a nedůslednost v prověrce zavrhované linie. Náprava vede jenom v rozmanitosti řešených úloh a opakování těch, které dělají problém.

V následující pozici jsem první tah viděl ihned, ale hned jsem ho zavrhl pro Qf1. Člověk však nesmí "házet předčasně flintu do žita" a podívat se, jestli je ten nápad opravdu tak špatný, jak ho vzápětí intuitivně napadne.

Bílý na tahu


řešení
1.Rgxg7 Qf1+ 2.Rg1+ Rxe5 3.Rxf1 Re2 4.Ne1 f2 5.Nf3 Rxb2 6.Rd2 Rxd2


V této pozici stačí najít první tah a zbytek je jasný.
Bílý na tahu


řešení:
1.Nc6 Bxc6 2.Qxc6+ Kf8 3.Qxd6+ Kg8 4.Be4 Rc8 5.Rb7


V následující pozici nestačí najít správný úvodní tah a vedoucí ideu útoku. Přesnost je nutná až do konce. V následující pozici jsem našel první tahy, ale pak jsem sešel ze správné cesty, ačkoli i potom byla pozice vyhraná, jenže nekončilo to matem a to je principiálně vážná chyba.



Zajímavý článek o Síle komparativního myšlení

Žádné komentáře:

Okomentovat