pátek 7. ledna 2011

Co může být užitečné na hraní bleskových partií?

Hrál jsem sám kdysi příliš mnoho bleskovek a nebavilo mě tolik hrát "normální šachy".  Zdály se mi zdlouhavé a nudné. Výsledek byl, že moje hra bleskovek po mírném zlepšení tím, že jsem získal jistou praxi, začala stagnovat a výsledky v praktickém šachu na delší časový limit se mi značně zhoršily. Přistihl jsem se, že jsem býval na tahu a viděl docela dobrý tah, který bych v bleskovce určitě zahrál a byl jsem už líný hledat lepší tah. Měl jsem dojem, že ten tah je dost dobrý a stačí. Často jsem ale spadnul do připravené léčky, kterou by ten hráč u bleskové partie neměl čas vymyslet.


Další text článku je převzat z článku z blogu „Tajemství šachu packalů“  Je zajímavé, co si o tom problému myslí autor blogu - hloubavý šachista. 

Myslím si, že časté hraní bleskového šachu povzbuzuje povrchní myšlení, a myslím si, že je třeba přeprogramovat mozek hrát to, co Heisman nazývá "reálné šachyv  každém tahu. Mám špatný zvyk pokračovat v blicání na internetu a najednou jsou 3 hodiny ráno,  moje vidění se zamlžuje, a já jsem ztratil 300 bodů z ratingu.

Myslím si však, že hrát bleskovky umírněně pomůže zlepšit hru, avšak pokud se zastavíte a pokusíte se poučit z každé partie. Zde je návod:

1. Blitz + Fritz (Rybka) = taktické úlohy zdarma. No, můžete použít jiné motory k analýze kromě motoru Fritz, ale to by se nerýmovalo. Pokud analyzujete bleskovou partii s počítačem, najdete spoustu příkladů hrubých taktických chyb nebo promarněné příležitosti.Můžete si vytvořit své vlastní databáze, z taktických problémů ukládáním těchto pozic. ChessBase 9 dokonce vám umožní přidat "tréninkový režim", kde se bude skrývat další tah, a vyzve vás ke správné odpovědi.

Jsou dvě výhody, které databáze taktiky z vaší vlastní hry má oproti zakoupené knize nebo software. Jednou z nich je, že se jedná o realistickou nebo dokonce obyčejnou taktiku. Bavil jsem se používáním programu CT-ARTale ten má silnou tendenci k pozicím s oběťmi a matům s oběťmi. Ve skutečné partii jsou taktické možnosti, které přehlédnete, často mnohem "nudnější". Například možná vaše dáma mohla dát vidličku na nekrytého jezdce a pěšce a soupeř by ztratil pěšce bez náhrady. Heisman doporučuje studovat spoustu jednoduché taktiky ke zlepšení vašeho rozpoznávání vzorů, a to jsou přesně ty druhy chyb, které budete dělat v bleskových partiích. Jednou z běžných chyb, které vidím v mých partiích je typu "Já vezmu, on vezme, já vezmu" problémů propočtu   , kde malá změna v pořadí tahů dělá velký rozdíl. 

Také vidím mnoho případů, kdy jsem hrál dobrý tah, ale byl tam lepší tah. Například, možná jsem mohl vyhrát pěšce jiným tahem, nebo jsem mohl získat figuru místo pouze kvality. Nenajdete mnoho problémů v knihách, které se zabývají takovými obyčejnými rozdíly. Čím častěji si vyberete nejlepší tah místo druhého nejlepšího tahu, tím rychleji můžete zdrtit svého soupeře.

Další výhodou takové knihy je, že pozice jsou převzaty z vaší vlastní hry, tak mají tendenci se držet v mysli lépe. Heisman  doporučuje  udělat si databázi "Síň hanby" , kterou si sestavíte z pozic, ve kterých jste spáchali hrubé chyby. Chystám se začít dělat to důkladněji,  několik samostatných databází pro 1, 2 a 3-tahové taktiky (kde jsem byl na tahu a mohl udělat kombinaci) a omylů (kde jsem dovolil mému soupeři výhodnou kombinaci) - přehlédl jsem hrozby.

2. Příprava zahájení. V každé partii, kterou hrajete byste si měli zjistit, kdo opustil teorii první, a co byste hráli v případě kdyby se tato pozice měla objevit znovu.  Může být jednoduché zjistit kdy někdo hrál tah, který není v „knize zahájení“ ve vašem počítačovém programu, nebo můžete jít až k příručkám zahájení  a / nebo vyhledávání ve velké databázi partií mistrů (Megabase). Pokud používáte program Bookup , můžete automaticky importovat bleskové hry do databáze zahájení pro repertoár za bílé a černé. 

Když používám Chessbase (poznámka autora: já používám výhradně databázový program SCID), vidím nejen jak často se ten tah hrál v partiích databáze mistrů, ale také jaký byl rating hráčů a statistika jak se tah osvědčil. To může být docela poučné. Například můžete vidět, že soupeř hrál tah, který nebyl vyloženě hrozný, ale všichni lidé, kteří ho hráli byli s ratingem pod 2100, a v několika simultánkách soupeř velmistra hrál co se zdálo být vyvrácení. 

Pokud budete udržovat databázi svých vlastních partií, můžete najít některé zajímavé výsledky, které vám ušetří čas. Například, když jsem hledal partie v posledních 7 letech, kde jsem hrál španělskou (Ruy Lopez) jako bílý, dostal jsem tyto statistiky říkající pár zajímavých věcí:


a) Steinitzova obrana (3 ... d6), byla v monstrózních 23% mých her. Ta je považována odborníky za zastaralou linii, a v některých knihách repertoáru se jí dostává velmi málo pozornosti.
b) obrana Cozio (3 ...Nge7  mi způsobuje problémy (soupeřovo skóre 56%)
c) vede se mi dobře proti Berlínské obraně (3 ...Nf6, soupeři skórovali 23%).

Mám-li podlehnout svůdnému volání  přípravy zahájení, tak mi to říká, že jsem se měl soustředit na Steinitzovu obranu (který jsem se setkal nejvíce) a Cozio (který jsem se setkal dost často a reagoval jsem špatně).

Podobná hledání ve francouzské hře za černé ukázalo, že  jen velmi zřídka se setkám s obranou Tarrasche (3.Nd2) na mé úrovni ... což je zvláštní, protože na profesionální úrovni je to druhá nejčastější odpověď, mi říká, že by to měla být výborná volba hrát ji za bílé, protože hráči francouzské mé úrovně se s ní setkají zřídka.

Tvrdím, že stačí znát zahájení tak hluboko jako typický soupeř. Pokud omezíte vaši přípravu na zjištění, kde se vaše hry liší od teorie, a co je "správné" pokračování, můžete strávit více času studiem problémů, na kterých opravdu záleží.

1 komentář:

  1. I my jsme začali v poslední době docela dost hrát šachy a hrozně se nám to líbí... Ono to zpočátku bylo docela dost náročné, co se naučení týče, ale jak se to člověk naučí a pochopí, tak to má hned v malíčku a je to jednoduché :) Dokonce se nám to líbilo natolik, že jsme si řekli, že si pořídíme i takové ty magnetické cestovní šachy na cesty :)

    OdpovědětVymazat