pátek 31. července 2020

Největší "blunder" (hrubý omyl) v historii šachu

Blunder (česky hrubá chyba, plundr) každý šachista zná, dokonce velmistři a mistři světa. V jednom videu na youtube komentuje autor videa údajně největší blunder v partii Karpov-Bareev - Linares 1994.

V tomto superturnaji, o kterém sám Kasparov řekl, že jeho vítěz by mohl být považován za mistra světa turnajového šachu, a který vyhrál suverénně Karpov s 11 body ze 13 bez jediné prohry. Druhý byl Kasparov, třetí Shirov - oba 8.5 bodů a čtvrtý se 7.5 body Evgeny Bareev.

Onen slavný blunder se stal Bareevovi v partii proti Karpovovi v následující pozici:

Černý na tahu v poměrně jednoduché a vyrovnané pozici zahrál 35...Sa7?? a dostal ihned 36. Vd5xd8 mat. Vypadá to jako úmyslná chyba. Zdánlivě naprosto nepochopitelný tah. Vysvětlení je pravděpodobně psychologické. Černý samozřejmě viděl jasnou odpověď na předposlední tah bílého 35. Vd1-d5 a v hlavě si připravil vynucené Vxd5 Jxd5 (napaden střelec b6) a Sa7. Jenže patrně vlivem únavy, "zapomněl" ten samozřejmý tah Vxd5 udělat na šachovnici a zahrál až ten připravený tah Sa7, který předtím zřejmě déle promýšlel. Takové vysvětlení chápu, protože se mi stala stejná příhoda.

Vzpomněl jsem si totiž na jednu partii z mé praxe v přeboru oddílu. Je to sice ohromný rozdíl oproti nejsilnějšímu velmistrovskému turnaji historie. Ale podobnost chyb tu je.

V této pozici jsem byl jako "černý" a viděl jsem napadenou dámu d7, ale po vzetí Jc6xe5 jsem chvíli řešil problém kam ustoupit jezdcem na f6. Výsledek byl, že jsem po přemýšlení nyní zahrál Je4 a soupeř mi prostě dámu na d7 sebral zadarmo. Stalo se mi to v klubu, kde jsem před tím tahem odpovídal na nějakou poznámku kolegy, který zrovna nehrál. Příčina takových chyb je myslím stejná. V pozadí stojí někdy únava, někdy nesoustředěnost



Žádné komentáře:

Okomentovat