pátek 31. července 2020

Teorie zlepšování v šachu

Citát: I když se narodili s neuvěřitelnými intelektuálním dary, přesto je potřeba 8,000 hodin cvičení k tomu, aby realizovali svůj talent. - Kenneth Akiewra Ph.D a Thomas O´Connor Ph.D.

článek je volný překlad z práce Dan Heismana Theory of Chess Improvement

Zlepšování v šachu a v podobných aktivitách spočívá v přidávání positiv nebo odstraňování negativ. Takto je to jednoduché - a přesto rozpracování toho je obrovské. Tato jednoduchá myšlenka obsahuje následující:

Definice:

Učení nových myšlenek a šachových vzorců jsou příklady přidávání positiv.

Nalezení chyb a nepochopení, a jejich minimalizace je odstraňování negativ.

K dosažení zlepšení musí vaše úsilí zahrnovat vyvážení

A) teorie a praxe

B) přidávání pozitiv a odstraňování negativ (v teorii a studiu)

Bod A - tvrdí, že musíte dosáhnout rovnováhu mezi teorií (studiem) a praxí (hrou). Rovnováhou není myšlena dokonalé rozdělení 50-50 stráveného času, ale spíš dostatečný poměr potřebného studia a praxe. Jestliže studujete a nehrajete, nemůžete aplikovat to, co jste se naučili; Jestli hrajete a nestudujete, pravděpodobně stále děláte stejné chyby opakovaně. Aby se bylo zlepšování šachu efektivní, měli byste se nejdřív něco naučit, a použít to naučené při hraní, naučit se z chyb během hry, a potom opakovat proces kolikrát je to možné, aby se dosáhlo maximální účinnosti.

Bod B - tvrdí, že čas pro teorii a studium musí sestávat z učení se nových myšlenek a vzorců, a také odstranění chyb a omylů.

Výšeuvedené myšlenky jsou velmi důležité. Například pomohou vysvětlit proč se nemůžete zlepšit pouze studiem šachových knih. Ke zlepšení potřebujete jak praxi (pomalé partie a nějaké rychlé) a teorie (přidávání nových myšlenek a vzorců, a zjišťování a minimalizace chyb). Zanedbání jakékoli ingredience může mít za následek nedostatek pokroku a také soustředění na jeden prvek skončí pomalým pokrokem.

V mnoha místech kariéry hráč potřebuje odstranit negativa aby se zlepšil To je důvod proč všichni dobří hráči berou rozsáhlé lekce nebo mají silné šachové přátele, kteří jim v tom pomohou.

Rozeberme detailněji to, co to znamená přidat pozitiva a odstranit negativa

Přidání pozitiv znamená naučit se nové principy nebo nové vzorce (zahájení, taktiky, koncovek atd), nebo číst komentované partie, nebo dokonce odhalit lepší způsob organizace času nebo myšlenkových procesů při partii.

Odstranit negativa znamená nahradit nepochopení a omyly nebo špatný proces přemýšelní něčím lepším a správnějším; například, jestli si myslíte, že všechny figury v průměru mají hodnotu celý násobek pěšce (střelec a jezdec 3, věže 5, dáma 9), potom to není o nic víc správnější než myslet si, že každý člověk ve vašem městě je vysoký násobky 10 cm. Jistě, tato čísla se dobře pamatují začátečníkům, ale nejsou to reálné hodnoty. Takže v průměru výměna střelce a jezdce za věž a pěšce bývá chyba protože střelec nebo jezdec jsou ve střední hře cennější než tři pěšci (v průměru)!

Nebo předpokládejme že hrajete příliš rychle protože nemáte vyvinutý dobrý proces přemýšlení, nebo si neuvědomujete že stimulace využít všechen svůj čas je lepší způsob jak kontrolovat čas. Potom když si osvojíte lepší způsob přemýšlení nebo správného tempa, odstraníte negativa (rychlé hraní) a nahradíte to něčím lepším a zlepšíte se.

Zajímavé je že "Síň hanby" (sbírka chyb z vlastních partií, hrubé prohrávající chyby, přehlédnutí, špatný odhad pozice atd.) kterou jsem navrhl v jednom článku se liší od všeho ostatního co šachové knihy zdůrazňují v odstraňování negativ, zatímco všechny knihy a více zdůrazňují přidávání pozitiv.

Tedy čím více umíte odstranit negativ a přidat pozitiv (jako je běžná taktika; lepší analytiká metoda; a správný rozvržení času) než z malých pozitiv (jako například nový 12.tý tah v nějakém zahájení). Je rozumnější zlepšit věcí, které děláte na každém tahu (analýza, hospodaření s časem, umění hodnotit pozice) získají větší dopad na celkové zesílení hry než věci, které se stanou příležitostně (například jak matovat střelcem a jezdcem samotného krále).

Učím studenty jak přidat pozitiva, jak umět studovat a vstřebat účinně informace. Ale soustřeďuji se většinu času na odstraňování negativ, co je pro studenty mnohem těžší udělat to sami sobě. Jedno negativum co mohou odstranit bez mé pomoci je vyhledat každé zahájení po partii a najít co by mohli udělat jinak příště. Ale většina jiných negativ, jako je hospodaření s časem nebo chyby v myšlenkovém procesu, je snadnější když dobrý instruktor pomůže identifikovat vaše omyly.

Začněme s odstraňováním negativ protože nejvíce šachových knih jsou plné přidávání pozitiv (nová informace o zahájení, příručky, vzorce koncovek a taktické problémy), zatímco je méně informaci o odstraňování negativ. Zajímavé je, že se to týká časté otázky "Proč bych měl platit trenéra, když mohu projít mou partii šachovým programem (motorem)".

Všichni mladí šachoví mistři byli trénování titulovanými hráči a většina začali s pravidelnými tréninky jednu nebo dvě hodiny týdně než se začali učit hru.

To bylo tak důležité a efektivní pro tyto mladé silné hráče protože většina překážek ve zlepšování jsou z neschopnosti odstranit chyby, spíše než selhání v přidávání nových informací. Odhadl bych že 75% chyb mých studentů jsou z nerealizování pojmů, které již umějí. Pouze 25% je kvůli něčemu co nevěděli a potřebují se to naučit. Samozřejmě, jestli pouze odstraňujete chyby a nikdy se nebudete učit nové informace tak to zadusí vaše zlepšování také, takže obě metody zlepšování jsou důležité a nutné.

Pravděpodobně znáte několik slabých hráčů, kteří četli stovky šachových knih a snaží se najít více knih aby posunuli zastavené zlepšování. Vsadil bych se že téměř každý v této situaci by získal více ze zjištění a minimalizace opakovaných chyb než z učení nové informace.

Schopnost člověka identifikovat vlastní chyby - a to nejen v šachu - je poněkud podezřelá. Proto máme učitele, kvalitní personál pro zajištění a korektory. Navíc identifikace chyby ve srovnání s tím něco udělat jsou totálně rozdílné schopnosti. Zatímco dobrý trenér může udělat více než jen najít negativa, jedna z nejlepších a nejběžnějších způsobů identifikace chyb nevyžadují instruktora. Jak je to možné? Nemůžete prohrát šachovou partii aniž uděláte chybu. Kromě toho pravděpodobnost výhry bodů (bod za výhru ½ za remíza) se snižuje u ratingově silnějšího soupeře: 36% jestli je silnější o 100 elo bodů, tedy jste-li 1200 a hrajete 100 partii s 1300, očekávaný výsledek je 36 bodů), 24% při 200 bodovém elo rozdílu a 16% pro rozdíl 300 a 11% pro 400... Tedy výborný způsob jak zjisti co děláte špatně je hrát se silnějším soupeřem a dovolit mu upozornit na vaše chyby. Je to jednoduchý koncept.

Děláte podobné chyby proti slabšímu soupeři, ale samozřejmě vás pravděpodobně nepotrestají za chyby, a dají vám méně příležitostí je dělat. Například hrajete s někým o 300 elo bodů slabším a získáte rychle figuru. Potom je nepravděpodobné, že váš soupeř vyvine dostatek tlaku na vaši pozici aby vás donutil udělat nevýznamné chyby. Nakonec aby věci byly horší, slabší soupeř může hrát dokonce tak špatně, že ospravedlní vaše chyby a utvrdí vaše omyly. Tedy stabilní hra se slabšími soupeři může být pro vaše zlepšování škodlivé.

Naproti tomu hra se silnějším soupeřem dává spoustu příležitostí dělat chyby! Je těžké porazit silnější hráče a, i když neprohrajete, silnější hráč vás dostane pod tlak po většinu partie. Silnější hráči budou také vyvíjet větší odpor, když budou prohrávat.

Když uděláte chyby, musíte mít metodu jak je identifikovat, zjistit jak jsou vážné, co jste měli dělat místo nich, a jak se jich vyvarovat v budoucnu. Každý hráč má potenciálně výborný nástroj - svého soupeře! Jestli můžete přimět silnějšího soupeře projít partii a zjistit co jste dělali špatně. Hráči jsou často znechuceni procházet prohranou partii, ale to jenom utvrzuje vaše chyby přehlížením výborné příležitosti se zlepšit. Téměř všichni silní hráči využijí takovou kritickou příležitost post-mortem na jejich cestě ke zlepšování. Naštěstí možnost hrát se silnějšími hráči je spousta, většina turnajů dovoluje hrát se silnějším soupeřem. Dokonce i online partie jsou se silnějšími hráči.

Co byste měli diskutovat se silnějším soupeřem:

  • Kde jste mohli hrát lépe v zahájení

  • Taktiku co jste přehlédli

  • každý tah co změnil partii z vyhrané na remízovou nebo prohranou. Prohrávající tah.

  • Jiné rady soupeře, které vám dá. Nemusí být super silný hráč, ale i hráči na vaší úrovni vědí věci, které vy nevíte. Bylo by nemožné aby vaše znalosti byly stejné.

Jakékoli negativum, které vás stojí prohru partie je důležité, ale negativa která vás stojí mnoho partií jsou nejdůležitější. Opakované chyby musíte odstranit.

  • hraní příliš rychle

  • špatný myšlenkový proces, hraní s nadějí na soupeřovu chybu. Vidět dobrý tah a nehledání lepšího, nebo nehledání soupeřových hrozeb z posledního tahu soupeře.

  • Nesledování obecných principů jako je vývin figur v zahájení, nebo neaktivace krále v koncovce.

  • Nepochopení ceny figur

  • Psychologické chyby, jako hraní se sebedůvěrou a vyhýbání se silnějším hráčům ze strachu z porážky.

  • Chyby v analyzování pozic, špatná vizualizace v propočtu variant, předčasné ukončení propočtu v okamžiku kdy je potřeba ještě řešit taktiku.

  • Chyby v hodnocení pozice.

Algoritmus uvažování po soupeřově tahu:

1. Jaké jsou důsledky posledního soupeřova tahu? Nenechal něco nekrytého? Jaká pole se oslabila? Mohu to nějak využít? Poslední tah soupeře má nejvíce relevantní informaci a je potřeba ho studovat pečlivě nejdříve.

Co soupeř hrozí? To souvisí s první otázkou. Ale více se soustřeďuje na výhody posledního soupeřova tahu.

Jsou hrozby tak silné, že musím je řešit, nebo mohu pokračovat ve svém plánu?

Mám možnost násilně zlepšit svou pozici? Tato otázka se týká tempových tahů a taktiky. Mám nějaká tempa, hrozby, které zlepší pozici

Jaký je nejlogičtější cíl v pozici? Důsledek soupeřova tahu, stadium hry. Pochopení pozice, dominantní motivy podle úrovně chápání šachu.

Kde jsou citlivé body mého soupeře ? Slabá pole, slabé oblasti. Aktivity na straně s větším prostorem pro figury.

Jaké jsou důsledky plánovaného tahu? kontrola na blunder, zkontrolovat nevýhody tahu. Přehlédnutí následků tahu je často příčinou blunderu.

Naučit se 6 otázek nazpaměť. Přehrávat si GM partie a v nahodilé pozici si dát těchto 6 otázech.


Žádné komentáře:

Okomentovat